C4 WRC Hybrid4 – Γκάζια αλά… οικολογικά!
Μετά την επιβλητική εμφάνιση και την κατάκτηση της 1ης και 3ης θέσης στον τέταρτο γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, η Citroën Racing με τον Dani Sordo στα πηδάλια, πραγματοποίησε μία σειρά δοκιμών του πρωτοτύπου C4 WRC Hybrid4 σε ασφάλτινη διαδρομή στο Faro. Η ιδέα της Citroën Racing να δημιουργήσει ένα γρήγορο όσο και πρωτοποριακό αγωνιστικό αυτοκίνητο, δέχθηκε θερμή υποδοχή με την παρουσίαση του C4 WRC Hybrid4 στο σαλόνι αυτοκινήτου στο Παρίσι. Το κλίμα ήταν εξίσου θετικό στις εκθέσεις της Μπολόνια και της Γενεύης όσο και στη Νορβηγία όπου εμφανίστηκε στην αφετηρία του αγώνα.
Βάση για το πρωτότυπο αποτέλεσε όπως είναι φυσικό το υπηρεσιακό αυτοκίνητο των Loeb και Sordo. Για την περίπτωση, τον θερμικό κινητήρα πλαισιώνει ένα ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης ενώ το σύστημα μετάδοσης παραμένει αμετάβλητο. Η τοποθέτηση μιας μπαταρία ιόντων λιθίου 990 κυψελών πάνω από το δοχείο καυσίμου, καθώς και ενός ηλεκτροκινητήρα στην πίσω γέφυρα αύξησαν το συνολικό βάρος κατά 150 κιλά.
«Το σύστημα που εξελίξαμε επιτρέπει στον πιλότο να επιλέγει μεταξύ 4 λειτουργιών» εξηγεί ο μηχανικός της ομάδας Didier Clément. Στη θερμική λειτουργία το C4 WRC Hybrid4 λειτουργεί ακριβώς όπως και το συμβατικό C4 WRC σύμφωνα με τους κανονισμούς του WRC. Στη θερμική λειτουργία με ανάκτηση ενέργειας ενισχύεται η αντοχή των φρένων ενώ παράλληλα φορτίζουν οι μπαταρίες. Στις απλές διαδρομές και στο service park η χρήση του ηλεκτροκινητήρα και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, επιτρέπουν την μείωση των εκπομπών ρύπων και την αύξηση της αυτονομίας εφ’ όσον δεν απαιτείται η χρήση του θερμικού κινητήρα. Τέλος οι δύο κινητήρες (θερμικός-ηλεκτρικός) μπορούν να συνδυαστούν αποδίδοντας 300Nm ροπής.
Οι δύο κινητήρες χρησιμοποιούν κοινό σύστημα μετάδοσης και ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να κινηθεί χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα, έχοντας τρεις επιλογές στο κιβώτιο ταχυτήτων, μπροστά, πίσω και νεκρά.
Όπως δήλωσε ο Didier Raso, υπεύθυνος για τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, ο στόχος του προγράμματος ήταν το αυτοκίνητο να είναι ικανό να κινηθεί μόνο από τον ηλεκτρικό κινητήρα. Η Citroën θέλει να δοκιμάσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε ένα ανταγωνιστικό αγωνιστικό αυτοκίνητο έτσι ώστε αν στο μέλλον οι κανονισμοί επιτρέψουν τη χρήση υβριδικών συστημάτων να είναι έτοιμη.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο Dani Sordo είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του πρωτοτύπου σε δρόμο ανοικτό στην κυκλοφορία, τμήμα του οποίου περνούσε και από το χωρίο Barranco C Velho. Αυτή η διαδρομή επέτρεψε την αξιολόγηση της δυνατότητας εκπομπής μηδενικών ρύπων του συστήματος σε πραγματικές συνθήκες. Το δεύτερο κομμάτι της δοκιμής, ήταν περισσότερο χρήσιμο για την ομάδα της Citroën Racing με τη χρήση μίας στενής και γεμάτης διαδρομής που δίνει την αίσθηση μίας ασφάλτινης ειδικής του WRC.
Ο Dani Sordo μετά τα πρώτα χιλιόμετρα δοκιμών, έδειξε ιδιαίτερο ενθουσιασμό και τα σχόλια του ήταν πολύ θετικά. «Με την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση μπορείς να περάσεις μέσα από τα χωριά με απόλυτη ησυχία, κάτι που είναι ασυνήθιστο για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο όμως είναι πολύ καλό για το περιβάλλον και την άνεση του πληρώματος. Σε γενικές γραμμές, σε ρυθμούς αγώνα η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι λίγο διαφορετική από αυτή του C4 WRC, λόγο του επιπλέον βάρους στον πίσω άξονα». Τέλος, εντυπωσιασμένος δήλωσε από την επιπλέον ώθηση που μπορεί να παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας κατά βούληση του οδηγού, στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη μάχη με το χρονόμετρο.
Βάση για το πρωτότυπο αποτέλεσε όπως είναι φυσικό το υπηρεσιακό αυτοκίνητο των Loeb και Sordo. Για την περίπτωση, τον θερμικό κινητήρα πλαισιώνει ένα ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης ενώ το σύστημα μετάδοσης παραμένει αμετάβλητο. Η τοποθέτηση μιας μπαταρία ιόντων λιθίου 990 κυψελών πάνω από το δοχείο καυσίμου, καθώς και ενός ηλεκτροκινητήρα στην πίσω γέφυρα αύξησαν το συνολικό βάρος κατά 150 κιλά.
«Το σύστημα που εξελίξαμε επιτρέπει στον πιλότο να επιλέγει μεταξύ 4 λειτουργιών» εξηγεί ο μηχανικός της ομάδας Didier Clément. Στη θερμική λειτουργία το C4 WRC Hybrid4 λειτουργεί ακριβώς όπως και το συμβατικό C4 WRC σύμφωνα με τους κανονισμούς του WRC. Στη θερμική λειτουργία με ανάκτηση ενέργειας ενισχύεται η αντοχή των φρένων ενώ παράλληλα φορτίζουν οι μπαταρίες. Στις απλές διαδρομές και στο service park η χρήση του ηλεκτροκινητήρα και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, επιτρέπουν την μείωση των εκπομπών ρύπων και την αύξηση της αυτονομίας εφ’ όσον δεν απαιτείται η χρήση του θερμικού κινητήρα. Τέλος οι δύο κινητήρες (θερμικός-ηλεκτρικός) μπορούν να συνδυαστούν αποδίδοντας 300Nm ροπής.
Οι δύο κινητήρες χρησιμοποιούν κοινό σύστημα μετάδοσης και ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να κινηθεί χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα, έχοντας τρεις επιλογές στο κιβώτιο ταχυτήτων, μπροστά, πίσω και νεκρά.
Όπως δήλωσε ο Didier Raso, υπεύθυνος για τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, ο στόχος του προγράμματος ήταν το αυτοκίνητο να είναι ικανό να κινηθεί μόνο από τον ηλεκτρικό κινητήρα. Η Citroën θέλει να δοκιμάσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε ένα ανταγωνιστικό αγωνιστικό αυτοκίνητο έτσι ώστε αν στο μέλλον οι κανονισμοί επιτρέψουν τη χρήση υβριδικών συστημάτων να είναι έτοιμη.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο Dani Sordo είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του πρωτοτύπου σε δρόμο ανοικτό στην κυκλοφορία, τμήμα του οποίου περνούσε και από το χωρίο Barranco C Velho. Αυτή η διαδρομή επέτρεψε την αξιολόγηση της δυνατότητας εκπομπής μηδενικών ρύπων του συστήματος σε πραγματικές συνθήκες. Το δεύτερο κομμάτι της δοκιμής, ήταν περισσότερο χρήσιμο για την ομάδα της Citroën Racing με τη χρήση μίας στενής και γεμάτης διαδρομής που δίνει την αίσθηση μίας ασφάλτινης ειδικής του WRC.
Ο Dani Sordo μετά τα πρώτα χιλιόμετρα δοκιμών, έδειξε ιδιαίτερο ενθουσιασμό και τα σχόλια του ήταν πολύ θετικά. «Με την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση μπορείς να περάσεις μέσα από τα χωριά με απόλυτη ησυχία, κάτι που είναι ασυνήθιστο για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο όμως είναι πολύ καλό για το περιβάλλον και την άνεση του πληρώματος. Σε γενικές γραμμές, σε ρυθμούς αγώνα η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι λίγο διαφορετική από αυτή του C4 WRC, λόγο του επιπλέον βάρους στον πίσω άξονα». Τέλος, εντυπωσιασμένος δήλωσε από την επιπλέον ώθηση που μπορεί να παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας κατά βούληση του οδηγού, στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη μάχη με το χρονόμετρο.